کتابخانه عمومی عطاملک جوینی

قفسه های کتاب کتابخانه عطاملک شهر نقاب به روی همگان باز است!!!

یاداشت شماره 19 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

بسمه تعالی

 مدّتی پیش در ادامۀ روند گسترش اسلام هراسی و توهین به مقدّسات مسلمانان جهان، نشریه ای فرانسوی بار دیگر با انتشار برخی تصاویر به ساحت نورانی پیامبر رحمت و حکمت حضرت محمد بن عبدالله (ص) اهانت کرد. هر چند سنّت الهی بر بی تأثیر بودن این گونه اقدامات در طول تاریخ قرار گرفته و همواره کسانی که به این نوع اعمال ضدّ اخلاقی دست زده اند بلافاصله با موج افزایش محبوبیّت انبیاء عظیم الشأن الهی و خصوصاً پیامبر اعظم (ص) روبرو شده اند.

پس از این ماجرا و حملۀ تروریستی گروهی با ظاهر اسلامی و در باطن در خدمت استکبار و فضاسازی رسانه ای گسترده، هفتۀ گذشته نامۀ بسیار مهمی از سوی رهبر معظّم انقلاب اسلامی خطاب به جوانان اروپا و آمریکای شمالی منتشر شد که به سرعت مورد توجّه و استقبال مردم و به ویژه جوانان کشورهای غربی قرار گرفت. با توجه به محتوای بسیار ارزشمند این نامه توصیه می کنم شما کتابداران عزیز نیز با دقّت در این نامه و همچنین پیام دیگر معظّم له خطاب به اتّحادیۀ انجمن های اسلامی دانشجویان در اروپا در افزایش سطح معرفتی خود از مسائل مهمّ جهانی و به خصوص اهداف استکبار جهانی از ایجاد و گسترش فضای اسلام هراسی، و در معرّفی کتب منابع مفید در ارائه و ترسیم چهرۀ حقیقی اسلام و پیامبر گرامی آن برای مخاطبان کوشا باشید. از یک منظر نامۀ رهبر معظّم انقلاب اسلامی به جوانان اروپا و آمریکای شمالی را می توان دعوت به مطالعه و تحقیق و پژوهش دانست، دعوتی که در پیام به دانشجویان مسلمان اروپا به صورت توصیه به مجموعه ای سه محوری یعنی دانش اندوزی، اندیشه ورزی، و پرهیزگاری جلوه کرده است.

اما چند نکته دربارۀ مسائل نهاد کتابخانه های عمومی کشور

1- بخشنامۀ مربوط به اصلاح حقوق کتابداران انجمنی و همچنین لزوم برقراری بیمه از سوی معاونت

اداری ـ مالی نهاد به مدیران کل استان ها ابلاغ شد که امروز در پایگاه اطّلاع رسانی نهاد نیز قرار می-گیرد. انتظار می رود مدیران کل نیز با احساس مسئولیّت و دلسوزی در اسرع وقت نسبت به رعایت مفادّ این بخشنامه ها اقدام کنند.

2- دربارۀ ابهامی که برخی همکاران نسبت به درج بند 26 احکام داشته اند به اطّلاع می رساند که این بند طبق مادۀ 6 آیین نامۀ استخدام پیمانی مصوّب هیأت محترم وزیران صورت گرفته و به هیچ وجه موجب تضعیف امنیّت شغلی همکاران نخواهد بود زیرا هر گونه فسخ همکاری و لغو قرارداد در نهاد صرفاً با طیّ مراحل دقیق و رسیدگی های کافی در شورای اداری ـ استخدامی خواهد بود و اینجانب نیز به هیچ وجه اجازۀ تضعیف حقوق کتابداران و همکاران نهاد را نخواهم داد.

3- دربارۀ میزان مرخصی زایمان بانوان همکار و کتابداران نهادی بخشنامه ای دربارۀ افزایش مدّت مرخصی زایمان به 9 ماه به تمامی ادارات کل استانی صادر شد که امروز در پایگاه اطّلاع رسانی نهاد قرار می گیرد.

4- دربارۀ صدور کارت شناسایی به اطّلاع می رساند با تلاش ادارۀ کلّ حراست نهاد کارت های شناسایی ستاد نهاد و استان تهران پایان یافت مشخصّات همکاران و کتابداران دیگر استان ها نیز به ترتیبی که در حال ارسال به ادارۀ کلّ حراست است در مراحل چاپ و صدور قرار دارد که ان شاءالله به زودی در تمامی استان ها تحویل خواهد شد.

 

و من اللّه التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیر کل

[ یک شنبه 5 بهمن 1393برچسب:یاداشت 19, دبیر کل نهاد,

] [ 10:22 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 18 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

 به نام آنکه جان را حکمت آموخت

کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با سلام و احترام

با آرزوی سلامت و سعادت برای همه­ ی شما عزیزان

1- به لطف الهی و تلاش معاونت برنامه­ ریزی نهاد، اولین نشست هم­ اندیشی اساتید، پژوهشگران و اعضای هیات علمی دانشکده ­ها و پژوهشکده­ های کتابداری، علم اطّلاعات و دانش­ شناسی با مسئولین نهاد کتابخانه­ های عمومی کشور، امروز برگزار می­ شود.

برگزاری این نشست­ ها، موجب تقویت جنبه ­ی علمی و رعایت اصول حرفه­ ای منطبق با آخرین دستاوردهای نظری محقّقان و پژوهشگران رشته ­های مرتبط با وظایف نهاد کتابخانه­ های عمومی و ارتقاء سطح کیفی برنامه­ ها در نهاد خواهد شد. انشاءالله.

2- اولین جلسه ­ی مقدّماتی کمیته ­ی بررسی آزمون سال 1391 روز شنبه 13/10/93 با حضور اینجانب تشکیل شد. در این رابطه چند تذکر ضروری است.

اول- از شاکیان آزمون مزبور تقاضا می­ شود شکایت خود را صرفاً در سامانه ­ی مربوطه در پرتال نهاد ثبت کنند و از مراجعه ­ی حضوری به نهاد و یا ارسال نامه و ایمیل مشابه خودداری کنند و مطمئن باشند به شکایت ثبت شده در سامانه به دقّت رسیدگی و نتیجه اعلام خواهد شد.

دوم – اعضای اصلی کمیته­ ی بررسی آزمون تماماً از معاونین و مشاوران اینجانب در دوره­ ی جدید نهاد هستند و اینجانب بر نحوه­ ی رسیدگی نظارت کامل خواهم داشت و جای هیچ نگرانی وجود ندارد.

سوم- پس از اتمام کار کمیته ­ی بررسی آزمون نتایج با مستندات به شاکیان اعلام و نسبت به جذب افرادی که مطابق بررسی کمیته حقّ ایشان در آن آزمون تضییع شده اقدام خواهد شد.

3- هفته گذشته سومین دوره­ ی آموزشی « مشاوره کتابدار » ویژه­ ی کتابداران چهار استان در مازندران با موفقیّت و سطح قابل قبول از نظر کیفی برگزار شد که وظیفه ­ی خود می­ دانم از مدیران استان های مربوطه و همکاران معاونت توسعه ­ی کتابخانه­ ها و کتابخوانی و همچنین از کتابداران شرکت کننده در این دوره تشکّر کنم و ضرورت برگزاری این قبیل دوره ­ها برای تمامی کتابداران عزیز را مورد تاکید قرار دهم.

4- علیرغم ابلاغ بخشنامه ­ی مربوط به هزینه­ ی مهد کودک همچنان برخی پیام ها، حکایت از ابهاماتی در برخی استان ها دارد که مجدّداً تصریح می ­شود.

اولاً کمک هزینه ­ی مهد کودک از ابتدای سال 1393 به بانوان دارای فرزند زیر شش سال (بدون محدودیت تعداد فرزندان زیر شش سال) قابل پرداخت است.

ثانیاً این هزینه از محل بودجه­ های استانی باید پرداخت شود که با تصویب الزام پرداخت نیم درصد درآمدهای شهرداری بزودی اعتبارات استانی افزایش خواهد یافت و این گونه امور که از نظر قانونی لازم ­الاجراست بدون هیچگونه مشکلی قابل انجام است.

5- درباره ­ی بیمه­ ی تکمیلی بخشنامه­ ای از سوی معاونت اداری مالی به تمامی استان ها ابلاغ و چهار طرح بیمه­ ی تکمیلی جهت انتخاب ارائه شده است.

6- به اطّلاع تمامی مدیران کل و کتابداران و همکاران عزیز می­ رساند مطابق قانون، بیمه­ ی تمامی همکاران و کتابداران اعم از انجمنی، روستایی، قراردادی، خدماتی امری الزامی است، لذا مسئولیّت قانونی عدم بیمه کردن این عزیزان مستقیماً بر عهده­ ی مدیران کل و موجب پیگیری قانونی خواهد بود.

 

 من الله التوفیق

علیرضا مختار پور

   دبیر کل

[ دو شنبه 15 دی 1393برچسب:یاداشت 18, دبیر کل نهاد,

] [ 16:47 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 17 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

 به نام آنکه جان را روشنی داد

کتابداران و همکاران عزیز

با سلام و احترام

حلول ماه ربیع­ الاوّل ماه ولادت با سعادت حضرت ختمی مرتبت محمّد بن عبدالله صلی­ الله علیه وآله و سلم آن خاتم پیامبران و تکمیل­کننده­ ی مکارم اخلاقی را به همه­ ی شما عزیزان تبریک و تهنیت می ­­گویم و آرزو دارم درس های جاودانه­ ی آن پیامبر رحمت و کرامت همواره مورد توجّه و استفاده ­ی عموم مردم متعهّد و با ایمان کشور خصوصاً شما عناصر فرهنگی باشد.

چند نکته درباره ­ی امور نهاد :

1- پس از اعلام خبر منتفی شدن آزمون در سال جاری پیام های متعدّدی از راه های مختلف واصل شد که برخی از آنها حاوی ناراحتی متقاضیان شرکت در آزمون، بعضی حاوی نگرانی کتابداران عزیز انجمنی و روستایی، و بسیاری نیز حاوی اعلام رضایت و طرح شکایت از سوی شرکت­ کنندگان آزمون سال 1391 بود.

در این رابطه لازم است بر چند نکته تاکید شود

اول آنکه قطعاً و با توجّه به رشد کمّی و کیفی کتابخانه­ ها نیاز به جذب کتابدار قطعی است لذا پس از رسیدگی به شکایات مربوط به آزمون قبلی و با توجّه به نیاز کتابخانه­ ها، آزمون های یاد شده در سال آتی برگزار می ­شود و حتماً با افزایش شرط سنّی نگرانی متقاضیان برطرف خواهد شد. ان­شاءالله.

دوم آنکه هیچ تزلزلی در نحوه­ ی فعالیّت کتابداران انجمنی و روستایی شاغل رخ نمی­ دهد و جای نگرانی برای این عزیزان نیست و نخواهد بود.

سوم آنکه حتماً شاکیان نسبت به آزمون سال 1391 طبق اطلاعیه ­ی مربوطه از روز دوشنبه هشتم دی ماه نسبت به ثبت شکایت خود در سامانه ­ی مربوطه در پورتال نهاد اقدام کنند. کمیته­ ی مربوطه بلافاصله به بررسی شکایات اقدام خواهد کرد و نتیجه به اطّلاع عموم خواهد رسید. ان­شاءالله.

2- با توجّه به گلایه ­های بسیاری از کتابداران نسبت به حجم گسترده ­ی فهرست­ نویسی منابع، با برنامه ­ریزی اداره ­ی کل منابع مقرر شد از آغاز سال 1394 فهرست­ نویسی منابع به صورت متمرکز توسط آن اداره صورت گیرد. لذا دیگر کتابداران عزیز دغدغه­ ی ورود اطّلاعات را در کتابخانه­ ها نخواهند داشت.

3- مجدّداً تأکید می­ شود رعایت نوبت حضور به صورت چرخشی برای همه­ ی کتابداران و مسئولین کتابخانه­ها بدون هیچگونه تبعیضی لازم است مگر آن که به ضرورت حضور مسئولین کتابخانه ­ها در جلسات شهری با توافق میان کتابداران تغییری صورت گیرد.

4- با تلاش اداره­ ی کل حراست، به زودی کار صدور کارت شناسایی برای تمامی کتابداران و همکاران عزیز آغاز می­ شود.

5- بخشنامه­ ی مربوط به ساعات شیر و همچنین افزایش 20% حقوق عزیزان خدماتی امروز در پرتال نهاد منتشر می­ شود تا مدیران کل استان ها نسبت به اجرای آن با همّتی شایسته اقدام نمایند.

6- بخشنامه­ ی مربوط به هزینه ­ی مهد کودک نیز در همین هفته در پرتال نهاد قرار خواهد گرفت.

7- کار خرید منابع جدید کتاب به همّت معاونت مربوطه در نهاد آغاز شد و برای اوّلین بار فهرست عناوین خریداری شده برای کتابخانه ­ها رسماً از سوی نهاد منتشر می ­شود. ان­شاءالله.

8- بر اساس اطّلاع واصله حقوق برخی کتابداران انجمنی در برخی استان ها پایین­تر از حدّ معمول است لذا در طول هفته­ ی جاری بخشنامه ­ای از سوی معاونت اداری مالی نهاد به استان ها ابلاغ می شود که حقوق کتابداران تمام وقت انجمنی به هیچ عنوان نباید کمتر از پنج میلیون ریال در ماه باشد.

9- عزیزان کتابدار و همکار، اینجانب یقین دارم با لطف الهی و همکاری تمامی نهادهای مربوطه و مشارکت و حضور فعّالانه ­ی شما عزیزان حرکت نهاد به سمت تبدیل شدن به مرکزی فرهنگی و تأثیرگذار در عرصه­ ی کتابخوانی و ارائه ­ی خدمات با کیفیّت به جامعه­ ی علاقمند به مطالعه، شتاب خواهد گرفت و دور نیست آن روز که تمامی کتابداران و همکاران نهاد به حضور در این مجموعه افتخار کنند. ان­شاءالله.

 

و من الله التوفیق

علیرضا مختار پور

   دبیر کل

 

 

[ دو شنبه 8 دی 1393برچسب:یاداشت 17, دبیر کل نهاد,

] [ 13:23 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 16 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

 به نام آن که جان را روشنی داد


کتابداران و همکاران عزیز و گرامی

با اهداء سلام

فرا رسیدن ایّام رحلت جانسوز رسول گرامی اسلام حضرت محمّد بن عبداللّه خاتم النبیین (ص) و شهادت امام حسن مجتبی(ع) و امام علی بن موسی الرضا(ع) را به همه‏ ی شما عزیزان و عموم مسلمانان تسلیت و تعزیت عرض می‏ کنم.

همچنین وظیفه‏ ی خود می‏ دانم به نمایندگی از شما کتابداران و همکاران ضمن گرامیداشت ایّام اربعین سیّدالشهدا امام حسین(ع) پیشوای آزادگان جهان، حضور میلیون‏ ها تن از شیعیان جهان و جمع کثیری از برادران اهل سنّت و نیز تعدادی از برادران مسیحی در راهپیمایی تاریخی ایّام اربعین به سوی کربلای معلّی را افتخاری بزرگ و بی‏ نظیر برای مکتب خردگرا، معنوی، و ستم ناپذیر شیعه و نمادی از اسلام ناب محمّدی(ص) بدانم.

از مساعی و کوشش‏ های شما عزیزان خصوصاً در مناطق مرزی که در خلق این حماسه سهم داشتید و نیز از حضور کتابداران در مراسم سوگواری این ایّام تشکّر می‏ کنم.

چند نکته درباره‏ ی امور نهاد

1- همانطور که در یادداشت‏ های قبلی اشاره شد نهاد کتابخانه‏ های عمومی با انواع مشکلات و نابسامانی‏ ها روبرو بوده است. کمبود بودجه برای گسترش فضای کتابخانه‏ ها، نبود اعتبار برای تهیه منابع جدید و مورد نیاز، نابسامانی ساختار تشکیلات و نیروی انسانی، عدم واریز نیم درصد درآمدهای شهرداری، عدم رعایت شایسته سالاری در انتصابات و ده‏ ها مشکل اساسی دیگر که شما خود با آنها روبرو بوده‏ اید.

در طول شش ماه گذشته تلاش حقیر و تمامی همکارانم در ستاد نهاد اولاً شناسایی این مسائل و سپس اولویّت‏ بندی و پس از آن تنظیم برنامه برای حلّ یکایک مشکلات بوده است که این حرکت همچنان با قوّت ادامه دارد.

مصوبه‏ ی قاطع مجلس شورای اسلامی با رأی قریب به اتفّاق نمایندگان محترم نتیجه‏ ی بخشی از این تلاش‏ ها بود که خوشبختانه به لطف الهی به سرانجام رسید و نتایج آن از همین ایّام پیدا شده است به نحوی که در چند استان شهرداران محترم نسبت به واریز نیم درصد درآمدهای سال جاری خود اقدام کرده‏ اند که در همین جا از تمامی آنان سپاسگزاری می‏ کنم. همچنین با تلاش معاونین نهاد و با صرفه‏ جویی در برخی مخارج از یک سو – به عنوان نمونه در مراسم هفته کتاب سال جاری نسبت به سال قبل پنجاه درصد از بودجه صرفه‏ جویی شد – و تأمین منابع مالی جدید اعتباراتی برای خرید منابع کتاب و نشریه برای کتابخانه‏ ها فراهم شد که شناسایی و تهیه این کتب و نشریات در دست اقدام است و به زودی ارسال منابع جدید به کتابخانه‏ های شهری و روستایی صورت خواهد گرفت.

اقداماتی در زمینه‏ ی مشخص شدن کمک هزینه‏ ی مهد کودک، افزایش حقوق بر اساس مدارک تحصیلی، بررسی دقیق گزینه‏ های متعدّد برای تصدی مدیرکل استانی در جلسات طولانی و مکرّر کمیته‏ ی انتصابات، و رسیدگی به صدها مشکل شخصی کتابداران و همکاران که در میان 12465 ایمیل ارسالی به اینجانب اعلام کرده بودند و حلّ تعدادی از این مشکلات، نمونه‏ هایی از فعّالیّت‏ های شش ماهه‏ ی گذشته است.

البته نباید فراموش شود که علیرغم توصیه‏ ها و هشدارها هنوز هم اقدامات برخی از مدیران رده‏ های مختلف بدون درک شرایط و اصول دوره‏ ی جدید نهاد باعث کُند شدن مسیر اصلاح امور می‏ باشد به عنوان نمونه علیرغم اعلام آمادگی معاونت اداری و مالی نهاد برای پرداخت ماهانه‏ ی حقوق کتابداران روستایی هنوز هم به دلیل عدم ارائه‏ ی گزارش‏ ها از سوی مدیران کل استانی در برخی استانها پرداخت حقوق این عزیزان گاه تا نیمه‏ های هر ماه به تعویق می‏ افتد. و یا علیرغم ابلاغ افزایش 20 درصدی حقوق نیروهای عزیز خدماتی در برخی از استان‏ ها هنوز این مصوّبه اجرا نشده است، و یا علیرغم بخشنامه‏ ی صریح معاونت اداری و مالی هنوز در بسیاری از استانها پرداخت هزینه‏ ی مهد کودک صورت نگرفته است.

امیدوارم با تلاشی که در کمیته‏ ی انتصابات صورت می‏ گیرد به زودی تکلیف مدیران کل استان‏ های باقیمانده مشخص شود.

کمیته‏ ی ساماندهی نیروی انسانی نهاد نیز در حال بررسی و تعیین سازمان نیروی انسانی نهاد و تعیین تکلیف شرایط احراز مشاغل و نیز تعیین شرایط و نحوه‏ ی نقل و انتقالات در نهاد است.

یقیین دارم تمامی این مشکلات به تدریج و با دعای خیر و صبوری و همراهی شما عزیزان برطرف می‏ شود و تا آن زمان و همواره شنوای تمامی نصایح و تقاضاها و گلایه‏ ها و حتی عتابهایی که گهگاه نسبت به این خدمتگزار کوچک نهاد دارید خواهم بود. ان شاءالله

2- همانطور که اطلاع دارید در اوایل آذر ماه سال جاری اطّلاعیه‏ ی برگزاری آزمون‏ های نهاد منتشر و منابع آزمون ها نیز اعلام شد.

لکن در طول هفته‏ های گذشته با دو اتّفاق مواجه شدیم:

اول آن که بسیاری از شرکت‏ کنندگان آزمون قبلی نهاد که نسبت به نتایج آزمون قبلی و نحوه‏ ی پذیرش اعتراض داشتند از راه‏ های مختلف اعتراض خود را به نهاد و نهادهای نظارتی و مراجع قانونی کشور اعلام کردند.

دوم از سوی نهادهای نظارتی از جمله سازمان بازرسی کل کشور اشکالات متعدّد آزمون قبلی و لزوم رسیدگی به آن آزمون و بررسی دقیق شکایات به نهاد ابلاغ شد.

با توجّه به این مسائل و لزوم رسیدگی به آزمون قبلی و رسیدگی به پرونده‏ های متعدّد و اعتراضات شرکت‏ کنندگان در آن آزمون که ممکن است چند ماه به طول بیانجامد و در صورت احراز تضییع حقوق برخی از معترضان نهاد ملزم به جذب آنان باشد، متأسفانه و با توجّه به رویکرد التزام به قانون و عدالت در دوره‏ ی جدید مدیریّتی نهاد، برگزاری آزمون های اعلام شده در سال جاری منتفی می‏ شود.

امیدوارم پس از رسیدگی به مسائل آزمون قبلی و بررسی نتایج آن، امکان تصمیم‏ گیری برای برگزاری آزمون در سال آتی فراهم شود.

به شما متقاضیان آزمون‏ های اعلام شده اطمینان می‏ دهم که معاونین حقیر تمام تلاش خود را به کار گرفتند تا بتوانند راهی برای برگزاری آزمون در شرایط فعلی بیابند امّا کوشش‏ های آنان به نتیجه نرسید.

اینجانب با این که مدیران فعلی نهاد هیچ‏ گونه نقش و تقصیری در نحوه‏ ی برگزاری آزمون قبلی نداشته‏ اند و تمام تلاش خود را برای برگزاری آزمونی عادلانه و قانونی در دوره‏ ی جدید به کار بستند از این که فعلاً امکان برگزاری این آزمون منتفی شده از تمامی متقاضیان عزیز که بعضاً به تهیه‏ ی منابع و مطالعه‏ ی آنها اقدام کردند صمیمانه عذرخواهی می‏ کنم و امیدوارم رسیدگی به شکایات آزمون قبل - که قطعاً منجر به احقاق حقوق برخی عزیزان که بعضاً قصد شرکت در آزمون جدید را داشتند خواهد شد - دلیل قاطعی بر التزام به قانون و عدالت در دوران جدید نهاد باشد. ان شاء الله

درباره‏ ی نحوه‏ ی رسیدگی به آزمون سال 1391 و چگونگی رسیدگی به شکایات به زودی اطلاع‏ رسانی خواهد شد.

  

من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیر کل 

 

[ دو شنبه 1 دی 1393برچسب:یاداشت 16, دبیر کل نهاد,

] [ 13:6 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 15 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

     به نام آن که جان را روشنی داد

کتابداران وهمکاران عزیز و گرامی

با سلام؛

1- فرا رسیدن هفته ی بسیج را به شما عزیزان و به خصوص به بسیجیان سراسر کشور تبریک می گویم. رهبر معظّم انقلاب اسلامی در بیانات اخیرشان دو ویژگی مهم را به عنوان پشتوانه ی فکری بسیج فرمودند اول احساس مسئولیّت و دوم بصیرت و روشن بینی. امیدوارم این دو ویژگی در میان تمامی کتابداران و همکاران عزیز و آحاد ملّت ایران که به تعبیر معظّم له همه بسیجی محسوب می شوند بروز و ظهوری کامل داشته باشد.

 

2- همچنین وظیفه ی خود می دانم از همه ی عزیزانی که در سراسر کشور که در برگزاری هر چه بهتر هفته ی کتاب، کتابخوانی و کتابدار سال جاری مشارکت کرده و موجب شدند تا مراسمی متفاوت و مقبول تر از سال های قبل برگزار شود تشکّر و تقدیر کنم.

3- در اهدای هدیّه ی نهاد به برخی همکاران مأمور و برخی عزیزان در معدودی از استان ها (مجموعاً دویست نفر) مشکلاتی به وجود آمد که باعث تأخیر در این امر شد که هنوز هم در موارد محدودی این تأخیر ادامه یافته. حقیر از همه ی این عزیزان عذرخواهی می کنم و امیدوارم هر چه زودتر این مشکلات اجرایی برطرف شود. در هر حال در این گونه پرداخت ها با توجّه به محدودیّت های مالی، احتمال تأخیر وجود دارد.

4- خوشبختانه اوّلین اطّلاعیّه های آزمون منتشر شد و استقبال خوبی از سوی متقاضیان به عمل آمده. در هفته ی جاری برخی از متون منابع که امکان اشتراک گذاری آنها وجود دارد در پرتال نهاد قرار خواهد گرفت.

و در طول ده روز آینده اطّلاعیّه های بعدی آزمون منتشر می شود و تصمیماتی درباره ی افزایش سن متقاضیان دارای مدرک کارشناسی ارشد و ... اعلام خواهد شد.

امیدوارم آزمون سال جاری به دور از هر گونه ابهام و حاشیه و منطبق با ضوابط دقیق و با رعایت عدالت و انصاف برگزار شود. ان شاءالله.

5- درباره ی افزایش حقوق نیروهای عزیز خدماتی در روزهای آینده بخشنامه ای توسط معاونت اداری مالی نهاد به تمامی استان ها ابلاغ می شود که مجاز به افزایش میزان قرارداد این عزیزان حداکثر تا 20% می باشند.

6- با توجّه به عدم افزایش حقّ مسئولیّت در سال های اخیر بزودی بخشنامه ای توسط معاونت اداری مالی نهاد درباره ی میزان و نحوه ی پرداخت حقّ مسئولیّت در رده های مختلف ابلاغ می شود.

7- از طریق پیام یکی از کتابداران عزیز مطّلع شدم که تعداد معدودی از سربازان وظیفه ی کشور به صورت سرباز فرهنگی در برخی شهرها به خدمت مشغول می باشند بنابراین در اینجا از زحمات و خدمات این عزیزان سپاسگزاری و برای ایشان سلامت و سعادت آرزو می کنم.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیرکل

[ شنبه 8 آذر 1393برچسب:یاداشت 15, دبیر کل نهاد,

] [ 16:53 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 13 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

به نام آنکه جان را روشنی داد


کتابداران و همکاران عزیز

با اهداء سلام و آرزوی قبولی عزاداری های خالصانهی شما در بزرگداشت اهداف نهضت عاشورا و شخصیت حضرت سیّدالشهدا علیه السلام که به تعبیر مقام معظّم رهبری «آن بزرگوار در حقیقت مظهر انسان کامل و عبد خالص و مخلِص و مخلَص برای خداست. اساساً جهاد واقعی و شهادت در راه خدا، جز با مقدّمه ای از همین اخلاص ها و توجّه ها و جز با حرکت به سمت «انقطاع الی اللّه» خاصل نمی ‏شود.»

امّا چند نکته دربار‏ه ی امور جاری نهاد کتابخانه های عمومی کشور:

1) اولاً درباره ی عدم انتشار یادداشت در دو هفته ی گذشته لازم است توضیح دهم که هدف از این نوشته ها گزارش درباره ی روند انجام امور و مسائل مهم برای شما کتابداران و همکاران عزیز است و همانطور که در یادداشت های قبلی اشاره شد انجام برخی برنامه ها نیاز به هماهنگی همه ی رده های اداری و اجرایی نهاد دارد به همین دلیل در طول هفته های اخیر تلاش مضاعفی برای ایجاد این هماهنگی پیش گرفته شد که امیدوارم موجب تسریع در اجرای برنامه ها گردد. ان شاء الله

2) هفته آینده در سراسر کشور برنامه های خاصّی در بزرگداشت کتاب و کتابخوانی صورت خواهد گرفت. بر خلاف سال های گذشته که برنامه ی اصلی این هفته صرفاً در تهران برگزار می شد در هفته ی کتاب امسال برنامه‏ی بزرگداشت کتاب و کتابدار در تمامی استان‏ها با حضور معاونین و مدیران ستاد مرکزی نهاد برگزار می شود. اینجانب نیز در برنامه ی دو استان شرکت خواهم کرد. دلیل انتخاب این دو استان نیز صرفاً امکان حضور تمامی کتابداران و همکاران این استانها در مراسم بوده زیرا در دیگر استانها به دلیل فاصله ی بسیار شهرها و روستاها امکان حضور همه‏ ی کتابداران در یک مراسم فراهم نیست.

در تمامی مراسم نهاد این هفته در سراسر کشور از تمامی کتابداران اعم از نهادی و انجمنی و روستایی و همه ی همکاران اداری و پشتیبانی و خدماتی بدون هیچ تبعیض و تفاوتی تقدیر به عمل خواهد آمد و هدیه ای نیز به نحو یکسان به تمامی این عزیزان اهدا خواهد شد.

3) با بررسی ها و تلاش مسئولین محترم صندوق وام نهاد مقرّر شد دریافت کارمزد برای پرداخت وام به کلّی منتفی شود و پرداخت وام بدون دریافت هیچ کارمزدی صورت گیرد. ضمناً کارمزدهای دریافت شده در ماه های اخیر به وام گیرندگان عودت داده می شود.

4) درباره ‏ی ضوابط و نحوه ی دریافت کمک هزینه ی مهد کودک، در اجرای ضوابط اجرایی قانون بودجه سال 1393، کمک هزینه ی مهد کودک به بانوان همکار قراردادی و پیمانی و به ازای هر فرزند زیر شش سال ماهانه حداکثر 000/760 ریال (بدون محدودیّت در تعداد فرزند) از ابتدای سال 1393 قابل پرداخت است که در برخی از استان ها نیز تاکنون پرداخت شده بنابراین تمامی عزیزان مشمول این ضوابط که از ابتدای سال جاری این کمک هزینه را دریافت نکرده اند مدارک مربوطه شامل تصویر شناسنامه فرزند و گواهی پرداخت مهد کودک خود را به معاونت اداری – مالی نهاد ارسال نمایند تا پس از بررسی نسبت به پرداخت آن اقدام شود.

5) درباره ی نحوه ی قرارداد و افزایش حقوق نیروهای خدماتی، معاونت محترم اداری – مالی نهاد در حال بررسی ضوابط و شرایط است که به زودی نتایج آن اعلام می گردد.

6) درباره ی تغییر قرارداد کتابداران انجمنی و روستایی هنوز برخی از استان ها مدارک مربوطه را تکمیل و ارسال نکرده اند که بار دیگر تأکید می کنم مدیران کل موظفند در اسرع وقت و بدون اعمال نظر یا حذف برخی افراد نسبت به تکمیل تمامی قراردادهای مربوطه اقدام نمایند.

7) در هفته آینده اطّلاعیه ی نهاد درباره ی آزمون سال جاری شامل زمان برگزاری، منابع آزمون، نحوه ی برگزاری آزمون برای کتابداران انجمنی و روستایی، و آزمون عمومی علاقمندان فارغ التحصیل رشته ی کتابداری و دیگر رشته های مورد پذیرش، و تاریخ شروع به کار نیروهای قبول شده منتشر می شود.

8) اینجانب همچنان تمامی پیام‏های ارسالی از سوی شما کتابداران و همکاران عزیز را به دقّت مطالعه می کنم و حتّی پیام‏هایی که متأسّفانه از صحّت کامل نیز برخوردار نیست و گاه با تعابیر غیرشایسته همراه است می خوانم و در تمامی پیام ها آنچه قابل پیگیری و یا مؤثّر در تصمیم‏گیری ها باشد مورد استفاده و پیگیری قرار می دهم.

9) درباره ی دیگر مسائل در یادداشت های بعدی نتیجه ی اقدامات اعلام خواهد شد.

در پایان ضمن تقاضای مجدّد برای تلاش مضاعف در انجام وظایف ارزشمند شما عزیزان در گسترش فرهنگ کتاب و کتابخوانی، تقاضای دعای خیر برای موفقیت تلاش های خدمتگزارانتان را دارم.

و من اللّه التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیرکل

[ شنبه 17 آبان 1393برچسب:یاداشت 13, دبیر کل نهاد,

] [ 16:11 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 12 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

به نام آن که جان را حکمت آموخت

 

کتابداران و همکاران عزیز

با اهداء سلام

با احترام و پوزش از تأخیر در ارائه ی این یادداشت

1- همانگونه که در یادداشت های قبلی و بخشنامه ها و اطّلاعیه های نهاد و در طول چهارماهه ی گذشته شاهد بوده اید تلاش گسترده ای برای شناسایی مشکلات و تنگناها و یافتن راه حل های مناسب، قانونی و راهگشا برای رفع مشکلات در جریان است. در هفته های اخیر نیز این تلاش به منظور تأمین بودجه و امکانات لازم برای سال آینده و همچنین یافتن راه حلی قانونی برای اجرای ماده ی 6 قانون تأسیس نهاد کتابخانه های عمومی کشور دایر بر الزام شهرداری ها به پرداخت نیم درصد درآمدها گسترش یافته و اینجانب و همکارانم با حضور در کمیسیون های مجلس شورای اسلامی و دیدارهای جداگانه با نمایندگان محترم مجلس در حال بیان وضعیت نهاد و ارائه ی پیشنهادهای مناسب هستیم.

2- در طول ماه های گذشته تصمیمات متعدّدی برای برطرف کردن برخی مشکلات شما کتابداران عزیز شهری و روستایی و انجمنی و نیروهای عزیز خدماتی اتخاذ شد که بخشی از آنها به مرحله ی اجرا درآمد و متأسّفانه برخی از آنها به دلیل عدم اهتمام و توجّه و تلاش لازم در برخی استان ها با تأخیر مواجه شد. از معدود مدیران استان ها که هنوز نتوانسته اند همّت لازم را برای اجرای مصوّبات به کار گیرند برای آخرین بار درخواست می کنم خود را با شتاب لازم مدیریتی نهاد هماهنگ کنند. چه دلیلی دارد وقتی قرار می شود کارت هدیه ی اعیاد قربان و غدیر به همه ی کتابداران اعم از انجمنی و خدمات هم داده شود هنوز برخی مدیران کل استانی از ارسال اطّلاعات لازم خودداری می کنند؟ چه توجیهی برای عمل نکردن به بخشنامه های ساعات کاری بانوان در برخی استان ها وجود دارد؟ چه بهانه ای وجود دارد که برخی استان ها هنوز اطّلاعات کتابداران روستایی را برای برقراری حقوق ماهانه ارسال نمی کنند؟ همکاران عزیز، به معاونین نهاد ابلاغ کرده ام که حدّاکثر تا پایان آبانماه گزارش های خود را درباره ی نحوه و میزان همکاری مدیران کل در اجرای بخشنامه ها اعلام کنند و پس از آن دیگر هیچگونه تعلل و سهل انگاری و تأخیر خصوصاً در امور اداری مربوط به کتابداران و همکاران پذیرفته نیست.

3- امروز بخشنامه ی ساعت کاری نیمه ی دوم سال جاری ابلاغ می شود امیدوارم تمامی مدیران کل و روسای شهرستانها بلافاصله و با دقّت نسبت به اجرای این بخشنامه اقدام کنند.

4- با توجه به درخواست های مکرر برخی همکاران درباره ی هزینه مهد کودک و فوق العاده ی ایثارگری به اطّلاع می رساند که این دو هزینه در نهاد در حال پرداخت است و اگر هر یک از همکاران و کتابداران در این رابطه مشکلی دارند یا این حق برای آنان در نظر گرفته نشده درخواست و مدارک لازم را به معاونت اداری نهاد ارسال نمایند.

در خاتمه امیدوارم تلاش های فراوانی که این روزها در ارتباط با مسئولین محترم دولتی و نمایندگان محترم مجلس شورای اسلامی برای پیگیری مشکلات نهاد در حال انجام است با دعای خیر شما عزیزان و خدمتگزاران عرصه ی فرهنگ انقلاب اسلامی به نتایج مطلوب برسد. انشاءالله

 

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیر کل

[ یک شنبه 27 مهر 1393برچسب:یاداشت دبیر کل,

] [ 13:10 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 11 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

بنام آن که جان را روشنی داد

کتابداران و همکاران عزیز

با اهداء سلام و آرزوی بهره مندی کامل از ایّام اللّه عرفه و اعیاد مبارک قربان و غدیر که هریک فرصتی مغتنم برای بازنگری در احوال شخصی و اجتماعی و اصلاح نواقص و عیوب برای شروعی تازه در جهت کسب معرفت بیشتر، صفای قلبی و دستیابی به نیرویی مضاعف در انجام تکالیف دینی و انقلابی و اجتماعی است؛ از تمامی شما عزیزان استدعا دارم در دعاهای خالصانه ‏ی این روزها، همکارانتان در سراسر کشور را به یاد داشته باشید و سلامتی و سعادت و موفقیّت خداپسندانه را برای همه ی خدمتگزاران عرصه ی کتاب و کتابخوانی و کتابخانه ها از خدای مهربان درخواست کنید.

1. خوشبختانه در روز 1393/6/30 توفیق حضور در جلسه ی کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی نصیبمان شد. در این جلسه ابتدا گزارشی از وضع نیروی انسانی، بودجه و مشکلات نهاد مطرح و سپس برنامه های پیشنهادی برای رفع نواقص و حرکت به سوی اهداف نهاد در جهت ترویج و گسترش کتابخوانی و مطالعه ی مفید در کشور ارائه شد و پس از آن رئیس و نمایندگان محترم آن کمیسیون به بیان دیدگاه های خود پرداختند.

آنچه اینجانب وظیفه ‏ی خود می دانم صریحاً با شما همکاران عزیز در میان بگذارم این که آگاهی عمیق، درک صحیح و منطبق با واقعیّات و اهداف، دلسوزی و توجّه به امر کتاب و کتابخوانی در بیانات رئیس و اعضای محترم کمیسیون باعث دلگرمی و امیدواری بسیار شد و یقین کردم که با وجود این نمایندگان محترم و شناخت و توجّه دقیق ایشان به مسائل فرهنگی و مخصوصاً موضوع کتاب، تمامی مشکلات موجود به تدریج مرتفع خواهد شد و نهاد کتابخانه های عمومی کشور با نیرویی تازه و همّتی مضاعف در جهت گسترش کتابخوانی گام برخواهد داشت.

به همین دلیل به نمایندگی از همه ی‏ کتابداران تشکّر خالصانه‏ را از اعضای محترم کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی به این عزیزان تقدیم می کنم و از خداوند متعال سعادت و سلامتشان را مسألت دارم.

توجّه این عزیزان نماینده به مسائل نهاد بلافاصله نتیجه ی عملی خود را نشان داد و آن کمیسیون به فاصله ی دو روز تبصره ای درباره ی ضمانت اجرایی و الزام ماده ی 6 قانون تأسیس و نحوه ‏ی اداره ‏ی کتابخانه های عمومی کشور که مربوط به اختصاص نیم درصد از درآمدهای شهرداری ها می باشد تصویب و برای طّی مراحل قانونی به مراجع ذیربط در مجلس شورای اسلامی ارسال کردند.

همچنین مقرّر شد کارگروهی با حضور برخی نمایندگان محترم آن کمیسیون و با شرکت دبیرکل و معاونین مربوطه ی نهاد و دیگر مسئولین نهادهای مرتبط درباره ی چشم‏انداز آتی مسائل مربوط به کتابخانه ها و کتابخوانی در کشور تشکیل شود.

نمایندگان محترم کمیسیون فرهنگی همچنین بررسی و تأمین نیازهای نهاد در بودجه ی سال 1394 را در دستور کار کمیسیون قرار دادند.

2. در هفته ی گذشته‏ سیاستهای هشتگانه ی نهاد در دوره ی جدید برای تحقّق اهداف اصلی نهاد که گسترش کتابخوانی و ارائه بهتر خدمات در کتابخانه ها به جامعه ی اهل مطالعه و خصوصاً جوانان کشور است اعلام شد. به زودی شرح مفصّلی از این سیاست ها اعلام خواهد شد لذا از بحث در این یادداشت خودداری می‏کنم.

3. در هفته های گذشته موضوع تعیین ساعات کار کتابداران از مسائلی بود که مورد نظرسنجی و بررسی های بسیار گسترده قرار گرفت. قرار بود در ابتدای مهرماه این بررسی ها به نتیجه برسد امّا با توجه به تنوّع و اختلاف ‏نظرهای بسیار متفاوت که با توجه به اختلاف افق در شهرهای مختلف طبیعی است – به ناچار به صورت موقّتی کاهش ساعت کار بانوان کتابدار ابلاغ شد تا با دقّتی بیشتر موضوع مورد بررسی قرار گیرد. خوشبختانه این بررسی ها به نتیجه رسید و ظرف چند روز آینده بخشنامه ی ساعات کاری شش ماهه ی دوم سال ابلاغ خواهد شد. در این ابلاغیّه یکسان سازی ساعات کار کتابداران زن و مرد، توجّه به امنیت کتابخانه ها، گردشی بودن نوبت های صبح و عصر و دیگر شاخصه های اصلی مورد توجّه قرار گرفته و امیدوارم این ابلاغیه به صورت سراسری و بدون اعمال نظرهای سلیقه ای توسط برخی مدیران اجرا شود.

4. درباره ی بیمه ی تکمیلی کتابداران و همکاران نیز تلاش‏های معاونت اداری و مالی به نتیجه رسید که به زودی گزارشی در این موضوع به اطلاع خواهد رسید.

5. امّا آخرین نکته ی این یادداشت که امیدوارم مورد رضایت کتابداران و همکاران عزیز قرار گیرد:

با تلاش و زحمات بسیار معاونت محترم اداری و مالی و با صرفه جویی در هزینه‏های زائد و کم کردن از تشریفات، موضوع برقراری فوق العاده شغل همکاران مورد تصویب در شورای حقوق و دستمزد و امور اداری استخدامی نهاد قرار گرفت و در اجرای بخشی از قانون مدیریت خدمات کشوری این فوق‏العاده شغل از 1393/9/1 به احکام کتابداران و همکاران افزوده که به صورت ثابت و هر ماهه پرداخت می گردد.

بر اساس این مصوّبه:

الف) تا سطح مدرک تحصیلی کاردانی 844/900 ریال

ب) دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی 1/810/500 ریال

ج) دارندگان مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد و بالاتر 2/414/000 ریال

به حقوق ماهانه اضافه می شود. که با توجّه به این که بیش از 60% از همکاران و کتابداران دارای مدرک تحصیلی کارشناسی و 15% دارای مدرک تحصیلی کارشناسی ارشد می باشند میزان تغییر در حقوق دریافتی قابل توجّه خواهد بود.

با آرزوی سلامت و سعادت برای همه ی شما کتابداران و همکاران عزیز.

و من اللّه التوفیق

علیرضا مختار پور
دبیرکل

[ دو شنبه 14 مهر 1393برچسب:یاداشت دبیر کل محترم, شماره 11,

] [ 17:42 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

یاداشت شماره 10 دبیر کل محترم نهاد کتابخانه های عمومی

به نام آن که جان را حکمت آموخت

کتابداران وهمکاران عزیز

با اهداء سلام

1- خوشبختانه امروز 29/6/1393 اولین جلسه ی هیأت امنای نهاد کتابخانه ها به ریاست وزیر محترم فرهنگ و ارشاد اسلامی و با حضور 9 نفر از ده عضو این هیأت تشکیل شد.

بر اساس ماده ی 4 آیین­نامه ی اجرایی قانون تأسیس و نحوه ی اداره ی کتابخانه های عمومی کشور جلسات عادی هیأت امناء هر سه ماه یک بار تشکیل می شود. متأسّفانه جلسه ی قبلی هیأت امناء در مرداد ماه سال 1392 تشکیل شده بود و از آن تاریخ تاکنون این هیأت جلسه ای نداشته است. در دوره ی جدید با پیگیری های انجام شده اولین جلسه ی هیأت امناء تشکیل شد. در این جلسه ابتدا گزارش از وضعیت عملکرد گذشته و وضع فعلی نهاد از نظر نیروی انسانی بودجه و امکانات، کمبودهای منابع جهت تأمین مستمر کتابخانه ها، نواقص آزمون های قبلی، وضع پرداخت های نیم درصد درآمدهای شهرداری های سراسر کشور و دیگر مسائل مربوطه ارائه شد. سپس اعضای محترم هیأت امناء به بیان دیدگاههای خود درباره ی نحوه ی تأمین منابع و رفع کمبودها پرداختند و مقرر شد هیأت امناء از این پس هر سه ماه یک بار تشکیل جلسه دهد تا نقش فعال و موثر در حمایت و نظارت و پشتیبانی از نهاد صورت گیرد. انشاء الله.

همچنین در این جلسه مقرر شد طی جلسات مشترک میان سازمان اسناد و کتابخانه­ ی ملی جمهوری اسلامی ایران و نهاد کتابخانه های عمومی کشور طرح پیشنهادی نظام جامع و هماهنگ پرداخت حقوق و مزایا به کتابداران تهیه و جهت تصویب به مراجع قانونی ارائه شود.

2- پس از انتشار بخشنامه ­ی کمیته ی انتصابات در پایگاه اطلاع رسانی نهاد کتابداران عزیز بسیاری مشخصات خود را ارسال کردند که تمامی آنها و بقیه ­ی مشخصاتی که تا پایان شهریور ماه سال جاری ارسال شود به کمیته ی انتصابات ارجاع می ­شود.

با توجه به این تجربه قرار شد دیگر بخشنامه هایی که اطلاع کتابداران از آنها ضروری است به تدریج در پایگاه اطلاع رسانی نهاد قرار گیرد.

3- آیین­نامه ی افزایش حقوق کتابداران روستایی تهیه شد که ظرف دو روز آینده به تمامی ادارات کل استانها ابلاغ و همزمان در پایگاه اطلاع رسانی نهاد منتشر می شود.

4- همچنین طرح افزایش و ترمیم حقوق کتابداران انجمنی نیز در دست بررسی است که امیدوارم به زودی نتیجه ی آن اعلام شود.

5- توزیع اولین محموله ی نشریات خریداری شده برای کتابخانه ها در هفته ی اخیر آغاز شد و به زودی اولین محموله ی کتاب نیز که بر اساس نیاز مخاطبان و نظرات سازنده ­ی کتابداران عزیز از کتب موجود تهیه شده است به کتابخانه ­ها ارسال می ­شود.

6- یکی از درخواستهای کتابداران مطالبات مربوط به 2% کسر حقوق صندوق وام بود که با برنامه ­ریزی و پیگیری مدیریت جدید صندوق وام نهاد تا هفته ی گذشته مطالبات کتابداران مربوط به 6 استان کشور جمعاً به مبلغ 733/166/889/2 ریال به حساب صندوق به ادارات کل واریز شد تا به کتابداران مسترد گردد.

7- پس از طرح بررسی ساعات کار اداری و نوبت های کاری که در دیدار با کتابداران عزیز قم بیان کردم خوشبختانه هم از طریق ایمیل به دبیر کل و هم از طریق پاسخ به نظرسنجی خبرگزاری کتابداری ایران نظرات بسیاری از کتابداران واصل شد که به زودی مورد جمع بندی و تجزیه و تحلیل برای تصمیم گیری منطقی و با رعایت مصلحت کتابداران قرار می گیرد و امیدوارم ظرف دو هفته ی آینده طرح جدید نوبت و ساعت کاری مورد اجرا قرار گیرد.

با امید به لطف الهی و همکاری و همدلی شما عزیزان در تحقق برنامه ها و گسترش فرهنگ مطالعه در کشور عزیزمان جمهوری اسلامی ایران.

و من الله التوفیق

علیرضا مختارپور

دبیر کل

 


[ یک شنبه 30 شهريور 1393برچسب:یاداشت دبیر کل , دهم,

] [ 16:16 ] [ ،سعید فیضی، ]

[ ]

صفحه قبل 1 صفحه بعد